1300 czk
Silent Hill: Origins – noční můra je zpět, rohypnol nerohypnol

Kvalitní strašidelná zábava, která by člověku připadala o dost lepší, kdyby neznal předlohu.
A
je to zase tady, noční můra je zpět, rohypnol nerohypnol. Místo, ze
kterého naprostá většina obyvatel utekla před smogem, pochmurná vize
nejen Pražáka, vrací úder. No dobře, není to smog, ale mysteriózní
mlha. Ale ať je to, co je to, viditelnost nepřesahuje pár kroků. A co
hůř: ze zlověstné bílé polívky se cosi vynořuje, cosi strašného,
neurčitého. Bratříčku, nevzlykej, to nejsou bubáci, vždyť už jsi
velikej, to jsou jen ropáci. Ale klid! U.S. Vidlákov tentokrát přichází
srovnat do latě netradiční hrdina: pokud tipujete Chucka Norrise, jste
vedle, ale ne o moc – je to řidič tiráku jménem Travis Grady.
O tvrdohlavého oponenta se vám zlomilo kovářské kladivo? Stačí líně zalovit v texaskách a vytáhnout další.
VIDEO
Jo řidič, ten tvrdej chleba má a tenhle má navrch i grády.
I když na první pohled vypadá, že spolknul zeměměřickou tyč a jeho
tajným koníčkem je hladovění. Nicméně
když do něj potvory kamenem, on do nich tím svým tvrdým chlebem. A
kromě toho i spoustou dalšího náčiní. Bohužel se stává špatným zvykem,
že se bicí nástroje po několika ranách rozpadnou – hej a co dvouletá
záruka, neznáte, vývojářští trhovci? Nelosumět češky. Naštěstí je věcí,
jimiž lze potvory přičísnout, bohatá nabídka. Dokonce tak bohatá, že se
„naštěstí“ pomalu ale jistě mění v „naneštěstí“. O tvrdohlavého
oponenta se vám zlomilo kovářské kladivo? Stačí líně zalovit v
texaskách a vytáhnout další – máte jich tam fůru, co jste posbírali
cestou. Rovněž lze útočníka zblízka i na dálku „ošetřit“ něčím
hygienickým na jednorázové použití – od láhve po televizor. Nemluvě o
nějakém tom stříleníčku. Jo, stříleníčko, to je moje potěšeníčko,
nikoli však u hry, která má ticho v názvu - atmosféra místa, kde hlas
uvíznul v hrdle, bere hromadnou palbou, ke všemu s možností jednoduše
zaměřit cíle, poněkud za své.
|
Ale žádný strach, strach bude. Grafika je prostě skvělá – při vší úctě ke šmidlání stylusem,
tohle je vážně jiná liga. A kdyby všechno ve hře bylo na úrovni
grafiky, mohla by rtuť hodnocení natrhnout teploměr. Bohužel je tu pár
věcí, které výsledek srážejí. Například inovované střídání dimenzí.
Stěží někdy zapomenu na mráz, který mi proběhl páteří, když se v legendárním titulu
pro starou dobrou PlayStation už tak dost děsivý svět poprvé zlomil do
své démonické podoby. To se blížilo stavům po pozření podezřelých hub,
které jsme s kamarády – eh, kdysi před lety omylem nasbírali na vandru
v domnění, že jde o špičky. Takže s tím je konec. Autoři se inspirovali
u Lewise Carolla a dimenze se střídají prostým stisknutím tlačítka X
v blízkosti libovolného zrcadla – nezbývá než doufat, že sušší už to
v budoucnu nebude.
Dimenze se střídají prostým stisknutím tlačítka X v blízkosti libovolného zrcadla.
Střídání
polopevných kamer je občas matoucí, ale zase mapa je tradičně skvělá a
byť si do ní nemůžete čmárat stylusem poznámky, pro orientaci nemá
chybu. Horší je, co už jsem výše naznačil, že totiž „díky“ bohatství
dostupného vercajku pocit vlastní zranitelnosti a bezbrannosti zdaleka
není ten, co býval. A co hůř, ani scénář není bůhvíjaký zázrak. Vezměme
si jen úvod a ponechme stranou, že samotný příjezd autem není motiv z
nejvynalézavějších. Ale co si má člověk myslet o následujícím: Travis
si zkracuje cestu nocí právě přes Silent Hill jen proto, že je utahaný
a chce být co nejdříve v cíli – přitom se mu do cesty připlete dítě,
takže dupne na brzdy, aniž by ale něco nasvědčovalo tomu, že dítě
nabral. Ono také vzápětí v pohodě odběhne. Co byste v takové situaci
udělali vy? Ať tak či onak, Travis se vydá pěšmo noční slotou do
neznáma – mimochodem se ani neobtěžuje zamknout kamión, vždyť na
americkém venkově se zabíjí, ale nekrade – s tím, že musí zjistit, zda
se dítěti něco nestalo. Za okamžik už ovšem pro změnu plní roli
záchranáře v hořícím domě a tak dále.
Jsou
dvě možnosti. Ta první je, že se autoři snaží navodit atmosféru snu a
jeho bažinaté logiky. To se moc nedaří. Druhá možnost je, že hře chybí
dotyk génia, který by jí vtisknul skutečnou životní jiskru, lhostejno
zda v surrealistické nebo reálné rovině. Výsledkem je, že tu máme
opravdu pěknou a vizuálně strhující akční adventuru, jíž ovšem hráč
pobíhá tak nějak rutinně, až vlažně. Neříkám, že bez zájmu – zábavné to
je, ale pro toho, kdo zná předlohu, jde o zábavu víceméně technickou a
emocemi neobvykle málo dotčenou. Mnohé napoví i seznam odměn
v infoboxu, byť třeba zlikvidovat tři čtvrtiny nepřátel střelbou se vám
nejspíš povede až s neomezenou municí při opakovaném hraní. Jak vidíte,
lze hru zdolat i v čase kratším, než dvě hodiny a na internetu se
dokonce vyskytují borci, holedbající se, že to zvládli za něco málo
přes hodinku. To ovšem platí jen v případě, že přesně víte, co máte
dělat. Pokud to nevíte, může se hra výrazně protáhnout, protože
komplikované hádanky k Silent Hillu patří jako k PSP dýchavičná
baterie.
Doporučuji
samozřejmě bedlivé rozhlížení, čemuž Travis sám napomáhá tím, že za
zajímavými předměty a místy stáčí hlavu. Některé předměty, naštěstí ne
ty klíčové, bývají ale opravdu hodně malé, bezmála na hranici
pixel-huntingu. Dále je vhodné nalezené dokumenty mechanicky
neodklikávat, ale pozorně číst, neboť je v nich spousta vodítek
k puzzlům. Klavírní šílenost se sice tentokrát nekoná, ale to považuji
vůči původní hře výjimečně za přednost. Kromě v infoboxu vyjmenovaných
accolades, neboli poct, provázených odměnami, vás pak čekají tři různé
konce, což dohromady tvoří slušnou základnu pro opakované hraní.
|
Pokud
tedy se starými Silent Hilly nemáte moc zkušeností, budete se bavit
výborně. Chybějící HUD jen posiluje filmový zážitek – divím se, že se
toto řešení stále neujalo masově. Pokud jste ostřílení harcovníci, čeká
vás zábava o něco slabší, ale skřípat zuby byste také neměli. Ostatně
na handheldech jsou strašidelné historky silně nedostatkovým žánrem a
SH: Origins není na rozdíl od konkurenčního Resident Evilu: Deadly
Silence hrou neportovanou, nýbrž původní - byť hrubě povědomou.
Připočtěte si skutečnost, že vývoj tohoto titulu byl hororem svého
druhu a vyjde vám, že to nakonec vůbec nedopadlo špatně. Jo a pocta
Mystic v infoboxu byl samozřejmě vtip.